Tinashe_BLOG-FOTKE_161.jpg

TINASHE INTERVJU V REVIJI LISA, APRIL 2015

ŽELELA SEM PONUDITI OBLIKOVANJE MODERNIH CELOSTNIH GRAFIČNIH PODOB POROČNEGA DNE

Tinashe je ime za tiskovine, ki jih ustvarja priznana grafična oblikovalka Tina Fojkar Tomaševič. Števičnim parom je že svetovala in pripravila tiskovine za njihov poročni dan, pomaga pa tudi vsem tistim, ki si želijo za svoje podjetje izoblikovati celostno podobo.

 

ŽENSKE IMAMO POPOLNOMA DRUGAČNEN POGLED NA ESTETIKO. KAKO VI GLEDATE NA TO? SO ŽENSKE KOT GRAFIČNE OBLIKOVALKE BOLJ DRZNE KOT MOŠKI?
Menim, da v grafičnem oblikovanju ni mogoče strogo ločiti med ženskim in moškim stilom. Kljub temu je pri oblikovalkah pogosto opaziti poudarjen ženstven čut za detajle, smisel za izbor barv in grafičnih elementov. Pri meni se kaže predvsem v smislu za modne trende ter v nekaterih osebnostnih lastnostih, ki se jih pripisuje ženskam kot so npr. lažje poistovetenje z naročniki, vztrajnost ter ženska intuicija.

KAKO VIZUALNA IDENTITETA OBLIKUJE SVET OKOLI NAS?
Elementi vizualne komunikacije so se v modernem svetu razširili do te meje, da nas bombardirajo na vsakem koraku. Prižgemo televizijo, brskamo po spletu, preberemo revijo ali knjigo, se sprehodimo po ulici ali po nakupovalnem centru, se vozimo po cesti, skoraj ob vsakem početju je v nas usmerjena ogromna količina različnih znakov, oglasov in drugih vizualnih sporočil. Ker vizualne komunikacije tako močno vplivajo na svet okoli nas, je seveda pomembno, da so podobe, ki nas obdajajo čim lepše in oblikovane strokovno.

KAKŠNO PA JE STANJE VIZUALNE KOMUNIKACIJE V POSLOVNEM SVETU?
Prvi projekti grafičnega oblikovanja v domačem prostoru so bili v 50., 60., in 70. letih zelo obetavni. Še danes se marsikdo spominja cgp podjetji Inex-Adria Aviopromet (G. Košak) in Ljubljanske banke (Studio MSSV) ter znaka Cockte (S.Pavlin) in podjetja Alpina (T. Kržišnik). Avtorji takratnih podob so bili večinoma arhitekti, saj izobraževanja namenjenega grafičnim oblikovalcem takrat še nismo imeli. Začetki so bili zelo obetavni, danes pa razmere kažejo na dejstvo, da tega nismo znali povsem izkoristiti. Da je oblikovanje resen posel, ki lahko naročniku prinese številne prednosti, posledično tudi ugled in boljše poslovne rezultate, se pri nas na žalost še vedno zaveda premalo podjetji. Podjetja pogosto niso seznanjena s prednostmi učinkovite celostne grafične podobe (cgp) in vse preveč elementov prepuščajo zgolj naključju. Cgp ni le logotip, vizitka ali napis na stavbi. Je vse to in še mnogo več združeno v eno samo učinkovito zaznavno celoto, ki v zavesti ciljne javnosti oblikuje podobo, ki ustreza identiteti podjetja oz. znamke. Vodilni v podjetjih bi se morali zavedati, da ima cgp vsako podjetje, vprašanje je le ali je ta podoba upravljana učinkovito ali je prepuščena zgolj naključju. Podjetniki so prepogosto preveč usmerjeni le na kratkoročne poslovne cilje in želijo le s čim nižjimi stroški začeti oz. voditi svoj posel. Tako so dovršene celostne podobe bolj izjema kot pravilo, saj ima večina podjetji izdelan znak, skromen promocijski material in tablo na vhodu (po možnosti vse v neusklajeni pisavi in stilu), ostale dejavnike cgp pa enostavno zanemarijo oz. z njimi sploh niso seznanjeni.

DIPLOMIRALI STE NA AKADEMIJI ZA LIKOVNO UMETNOST V LJUBLJANI. KAKO STE SE POTEM USMERILI V OBLIKOVANJE TISKOVIN?
Na akademiji sem sicer študirala industrijsko oblikovanje, a sem proti koncu študija med delom v oblikovalskem podjetju ugotovila, da me veliko bolj zanima grafično oblikovanje. Tako sem se po diploma usmerila v to področje in pogumno podala na samostojno podjetniško pot. Kmalu po odprtju svojega podjetja sem korporativnem grafičnem oblikovanju dodala še znamko poročnih tiskovin.

KAKŠNO JE VAŠE MNENJE O DEJSTVU, DA JE PRI NAS ČEDALJE VEČ OBLIKOVALCEV “SAMOUKOV”, KI USTVARJAJO KAR OD DOMA?
Gre za formalno zelo neurejeno področje. Oblikovanje pogosto velja za nekaj zanemarljivega, prevečkrat se mu pripisuje dekorativna vloga z malenkostnimi učinki. Zaradi pomanjkanja širše veljave o pomenu in vrednosti oblikovanja ne preseneča pojav lajičnih ponudnikov tovrstnih storitev. Delni razlog za nastalo stanje je zagotovo tudi dejstvo, da oblikovanje kot poklic ni prešel na nivo na katerem so npr. pravo, medicina, arhitektura, kjer se za delovanje zahteva dovoljenje ali oceno usposobljenosti, merila, ki jih vzpostavljajo in ščitijo nadzorne institucije ter opis poklicnih del, omenjen le na tiste, sprejete po nadzorovanih postopkih. Takšen položaj s pridom izkoriščajo razni neprofesionalni ponudniki, brez izobrazbe, smisla za estetiko in ostalih kompetenc. Z grafičnim oblikovanjem pri nas lahko ukvarja praktično vsak, ki ima nekaj računalniškega znanja in s spleta “ukradene” računalniške programe. Tako se marsikdo čez noč pretvori v “kvazi oblikovalca” in s svojim delom na oblikovalskem trgu povzročajo veliko škode. Naročniki, ki z njimi poslovno sodelujejo, so zavedeni z njihovimi nizkimi cenami, a se pri tem ne zavedajo, da jim končni rezultat ne bo prinesel dolgoročnih koristi, ki jih podjetju lahko nudi učinkovito oblikovana cgp. Tovrstni ponudniki nam dolgoročno povzročajo poslovno škodo ter kvarijo ugled poklica oblikovalca.

KAKŠNO JE STANJE GLEDE TEGA V TUJINI?
V tujini je mnenje o storitvah grafičnega oblikovanja povsem drugačno. Podjetja se dobro zavedajo dolgoročnih koristi učinkovitih znakov in usklajenih celostnih podob. Za tovrstne storitve so pripravljen plačati celo ogromne milijonske zneske (625.000$ za znak Olimpijskih iger v Londonu, oblikovalec Wolff Olins). Predvsem pa so urejene zadeve na področju spoštovanja stroke in pravne zaščite uveljavljanja avtorskih pravic. Delo oblikovalca je spoštovano, velike oblikovalske agencije pa v javnosti uživajo velik ugled.

PRED ŠTIRIMI LETI STE USTVARILI TUDI SVOJO BLAGOVNO ZNAMKO TINASHE. KAKO STE SE POSTAVILI NA TRŽIŠČE OB ŠTEVILNIH PONUDNIKIH?
V svet poročnih ponudnikov sem zašla po naključju. Prvo poročno vabilo sem oblikovala za prijateljico, ki je želela nekaj posebnega, nekaj samo njenega. Po prvih dobrih odzivih in raziskavi obstoječega trga sem prepoznala odlično priložnost za razširitev svojega dela. Ko sem leta 2010 lansirala znamko poročnih tiskovin Tinashe, sem bila skoraj edina, ki se je tega lotila strogo profesionalno. Tudi ime poročne tiskovine, ki ga danes uporabljajo že vsi ponudniki, je moja zamisel. Želela sem ponuditi oblikovanje modernih celostnih grafičnih podob poročnega dne. V petih letih delovanja sem uspela oblikovati poročne tiskovine že za več kot 250 parov, med katerimi so tudi številni znani Slovenci (nogometaši Mišo Brečko, Nejč Pečnik, Rok Kronaveter, Rok Elsner, smučar Bernard Vajdič, politik Andrej Šircelj, pevka Maja Misson id.). Edina težava, s katero se soočam še danes, je kršenje avtorskih pravic, ki je pri nas zelo razširjeno.

KAJ JE TISTO VODILO, KI GA PRI OBLIKOVANJU UPOŠTEVATE?
Pri znamki Tinashe že od samega začetka prisegam na strokovnost, vrhunske materiale, kakovosten tisk ter osebni pristop do vseh mojih naročnikov. Kot velika estetska navdušenka svoj navdih iščem v sodobnih rešitvah v oblikovanju in dovršenih blagovnih znamkah, spremljam tudi trende v arhitekturi, notranjem oblikovanju, modi in kulinariki. Proces oblikovanja je pri obeh področjih dela zelo podoben: na prvem sestanku dobim pomembne informacije o naročnikovih željah, nato se lotim oblikovanja predlog. Časovni proces oblikovanja poročnih tiskovin traja običajno nekaj dni, pri korporativnih projektih, ki vključujejo miselno zahtevne kreativne procese, pa se roki podaljšajo tudi na mesec dni.

KAKŠNE BARVE, GRAFIKE SO TRENUTNO V MODNEM TRENDU? SE RECIMO KAKŠNI TRENDI, KI SE ŽE NEKAJ LET NENEHNO POJAVLJAJO?
Pri poročnih tiskovinah se pri nas trendi običajno ponavljajo skozi dve ali tri sezone, tako se tudi v sezoni 2015 nadaljuje trend romantičnega stila. Pri grafikah prevladujejo nežni vzorci čipk, lesa in cvetlic, pri barvnih kombinacijah pa naj omenim pudrasto roza, peščeno bež, marelično in barvo sivko. Za vse pare, ki si želijo bolj glamurozen stil, izpostavljam trend temno modre barve, ki se lepo poda k zlati ali srebrni barvi.

KAKO PRISKOČITE NA POMOČ ČE RECIMO PAR SPLOH NIMA IDEJ V KAKŠNI SMERI BI IMEL VABILO? SO TUDI PARI, KI SE V CELOTI PREPUSTIJO VAŠIM IDEJAM IN VAM POPOLNOMA ZAUPAJO?

Moji pari so zelo moderni, v koraku s trendi in z že izdelano idejno podobo svoje poroke. Vedno z veseljem prisluhnem njihovim željam in jim svetujem, kako njihove ideje združili s Tinashe stilom. Moram priznati, da skoraj vsi upoštevajo tudi moje predloge. Večina mi zelo zaupa in se velikokrat tudi povsem prepustijo moji kreativnost. Zadnje dve leti so se po večini odločali za bolj nežne grafike v pastelnih odtenkih bež, marelične in rožnate barve, veliko pa je tudi parov, ki se odločijo za bolj drzno črno – belo ali barvno kombinacijo.

UMETNIKI NEKAKO NAJDEJO SVOJ STIL. KAKŠEN JE VAŠ?
Opažam, da moj stil ostaja enak, a ga z novim znanjem in svežimi projekti lepo nadgrajujem. Obožujem črno – belo barvno kombinacijo, metalik sijaj, kontraste kiča in minimalizma, bogatih baročnih grafičnih vzorcev in ravnih minimalističnih linij, starega in novega.

 

Lisa (št. 16, 16.04.2015), Želela sem ponuditi oblikovanje modernih celostnih grafičnih podob poročnega dne
Avtor: Mima
Foto: Bernarda Plavšič, BFM photography

 

Tina Fojkar Tomasevic_PODPIS_blog

×

Comments are closed.